نوشته شده توسط : brezzers
ستاد انتخابات

منتقدان حکومت ایران، این حکومت را به دستکاری در آمار واجدان شرایط و انجام تخلفات انتخاباتی متهم کرده‌اند

با اعلام نتایج نهایی دور اول انتخابات مجلس ایران، اسامی ۲۲۵ نفر از ۲۹۰ نماینده این مجلس توسط وزارت کشور ایران اعلام شد.

به این ترتیب، تکلیف ۶۵ کرسی باقی مانده مجلس در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد که طی آن، ۱۳۰ کاندیدا به رقابت خواهند پرداخت.

طبق قانون انتخابات ایران، نامزدهای انتخابات برای پیروزی در مرحله اول باید حداقل یک چهارم کل آرای حوزه انتخابیه خود را به دست آورند.

مرحله دوم انتخابات، ظرف یک ماه پس از اعلام نتایج مرحله اول و تأیید‌ صحت انتخابات توسط شورای نگهبان برگزار خواهد شد که پیروزی در آن، با کسب اکثریت نسبی آرا به دست می آید.

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران دیروز با اعلام نتایج کلی انتخابات گفت که این وزارتخانه نیمه اول اردیبهشت ماه را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات پیشنهاد می کند و باید برای تعیین زمان نهایی، با شورای نگهبان به توافق برسد.

آقای نجار میزان مشارکت در دور اول انتخابات مجلس را ۶۴ درصد واجدان شرایط اعلام کرد و آن را ۱۱ درصد بیش از مشارکت مردم در دوره قبلی انتخابات مجلس دانست.

میزان مشارکت اعلام شده در انتخابات مجلس نهم، با تردید عده ای از ناظران و منتقدان مواجه شده است که دولت ایران را به دستکاری در آمار واجدان شرایط و انجام تخلفات انتخاباتی متهم می کنند.

"به نوشته کیهان از میان ۱۶۰ کاندیدای اصولگرای پیروز در مرحله اول، بیش از ۱۰۰ کاندیدا متعلق به فهرست اختصاصی جبهه متحد اصولگرایان هستند"

برای مشاهده نتایج دور اول انتخابات و اسامی راه یافتگان به دور دوم در ۳۱ استان ایران را کلیک کنید.

وزن نسبی منتخبان دور اول

روزنامه کیهان امروز ۱۶ اسفند (۶ مارس)، با چاپ گزارشی در مورد وزن سیاسی گروه های حاضر در انتخابات، حدود ۱۶۰ نماینده از ۲۲۵ نماینده راه یافته به مجلس در دور اول را متعلق به طیف های مختلف جناح اصولگرا دانسته است.

این روزنامه افزوده که از میان این ۱۶۰ نفر، بیش از ۱۰۰ کاندیدا متعلق به فهرست اختصاصی جبهه متحد اصولگرایان هستند. بر مبنای آمار منتشر شده در کیهان، سهم نامزدهای پیروز جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مرحله اول انتخابات کمتر از ۶۰ نماینده است.

جبهه متحد اصولگرایان به محوریت محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و جبهه پایداری انقلاب اسلامی به محوریت محمدتقی مصباح یزدی، نظریه پرداز نزدیک به آیت الله خامنه‌ای، دو ائتلاف اصلی محافظه‌کاران در انتخابت مجلس نهم هستند.

"روزنامه کیهان، حدود ۳۵ منتخب دور اول انتخابات را 'اصلاح طلب' دانسته و بقیه (حدود ۳۰ نفر) را متعلق به 'طیف های حاشیه ای دیگر' معرفی کرده است"

روزنامه کیهان، حدود ۳۵ منتخب دیگر دور اول انتخابات را اصلاح طلب دانسته و بقیه (حدود ۳۰ نفر) را متعلق به "طیف های حاشیه ای دیگر" معرفی کرده است.

شورای هماهنگی اصلاح طلبان، متشکل از احزاب و تشکل های مختلف اصلاح طلب ایران، از معرفی کاندیدا در انتخابت مجس نهم خودداری کرده بود، اما تعدادی از نمایندگان جناح اقلیت مجلس فعلی در انتخابات نامزد شدند.

روزنامه کیهان در جای دیگر به برآوردهایی اشاره کرده است که مطابق آنها، از میان ۶۵ کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات، "حدود ۵۰ کاندیدا اصولگرا، حدود ۱۰ کاندیدا اصلاح طلب و بقیه [حدود ۵ نفر] مربوط به گروه های دیگر هستند".





:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: