تبعیض نژادی در روز روشن
نوشته شده توسط : brezzers

جهان معاصر هرگز یادش نمی رود كه سفیدپوستان غربی با نلسون ماندلا چه كردند و با 'مارتین لوتر كینگ جونیز' و همراهان اش چه ها كه نكردند.

جهان معاصر هرگز از یاد نخواهد برد كه ، درپی بازداشت رزا پاركس، زن سیاهپوستی كه با بلند نشدن از روی صندلی یك اتوبوس عمومی برای یك سفیدپوست زندانی شد و جوانانی سیاه پوست برای آزادی نوع بشر چه تلاش ها كه نكردند.

كنفرانس رهبران مسیحی جنوب را 50 سیاهپوست برجسته بنیانگذاری كردند تا شاید مرهمی برای زخم های كهنه ناشی از اقدامات نژاد پرستانه در جهان باشد و دیگر رنگ پوست ملاك برتری بخشی از انسان ها بر دیگران نباشد.

انگار اما این قصه سر دراز دارد و سفیدپوستان افتخاری جز برتر بینی خویش نسبت به دیگر نژادها ندارند، چه این كه حتی فوتبال جزیره مملو از رفتارهای نژادپرستانه است.

'دایان ابوت' وزیر بهداشت عمومی حزب كارگر بریتانیا در سایت شخصی خود به ادرس www. dianeabbott.org.uk در ماه آگوست 2011یعنی همین چند ماه پیش مطلبی با عنوان نژادپرستی در فوتبال انگلیس مطرح كرد كه حاوی مطلب بسیار خطرناك و حساس برای فیفا و دولت 'دیوید كامرون' بوده است.

جدیدترین نوع رسوایی در حركت های نژادپرستانه نیز از سوی مجله معروف و بین المللی 'تایم ' رقم خورده كه در آخرین شماره آن به انتخابات رییس جمهوری آمریكا پرداخته شده است.

این مجله در سال 1923 به وسیله بریتون هادن و هنری لیوس به عنوان نخستین مجله هفتگی آمریكا منتشر شد.

ماجرا این است كه، مجله تایم در شماره 5 مارس خود عكس هایی را منتشر كرد با عنوان رای دهندگان لاتین كه وجود یك فرد دو رگه بر روی صحفه نخست آن، گردانندگان این نشریه را مجبور به عذرخواهی و برچیدن مجله از روی دكه های روزنامه فروشی كرد.

در این شماره تایم، سردبیر مجله از تعدادی از شهروندان آریزونا كه ریشه اصیل لاتین دارند خواسته است كه رییس جمهور بعدی آمریكا را در مجله انتخاب كنند با این ویژگی كه او فردی لاتین است و به افتخار این رای دادن تصاویر رای دهندگان بر روی جلد مجله تایم منتشر شود.

'ریك استینگل ' در بخش یادداشت سردبیری این مجله می نویسد كه 20 چهره شناخته شده آریزونا در این رای گیری روزنامه شركت كرده اند كه همگی آنان لاتین می باشد و اصالت آن ها نژاد لاتین است.

اما در روی جلد مجله تایم و زیر حرف (M) چهره 'مایكل شی یوم'قرار دارد كه فردی دو رگه است و هویت آن بی درنگ در شبكه های اجتماعی با عنوان نژاد چینی -آسیایی مطرح شد.

در شبكه های اجتماعی مانند فیس بوك و تویتیر مخاطبان به شدت به انتشارعكس یك فرد آسیایی - چینی به عنوان یك لاتین اعتراض كردند كه این اعتزاض ها موجب شد تا سردبیر نشریه تایم، به صورت رسمی از مردم آمریكا عذرخواهی كند.

جالب این كه سردبیر در توجیه این كار اعلام كرده است كه عكاس مجله 150 پرتره در اختیار چاپخانه قرار داده كه به اشتباه این فرد دو رگه چینی - سفید پوست، به عنوان یك لاتین اصیل معرفی شده است.

این فرد چینی در صحفه فیس بوك خود توضیح داده، كه گردانندگان مجله تایم از او و دوست اش 'میشل وو' خواسته اند بر روی وبلاگشان از مردم عذرخواهی كنند.

با این حال جمعی از دانشجویان مستقل در آریزونا با انتشار بیانیه ای اعلام كرده اند كه

دوستان مایكل Schennum یك نجیب زاده است و نژاد او نیمی سفید (نروژی -ایرلندی)

و نیمی چینی است.

این مرد دو رگه در این باره روی صحفه فیس بوك خود نوشته است ' آنها از من خواستند كه در رای گیری شركت كنم و اگر اعلام می كردند باید نژاد لاتین خاص باشم، صادقانه اعلام می كردم'.

این رخداد عجیب در حالی در آمریكا رخ می دهد كه هفته جاری در جهان به عنوان هفته مبارزه با تبعیض نژادی به حساب می آید.

به گزارش ایرنا، در انتخابات رییس جمهوری آمریكا اقلیت ها و مهاجران رنگین پوست نیز نقش مهمی دارند و باراك اوباما بخشی از رای خود را مدیون سیاهان این كشور است.

از: محمود رییسی

7359**558





:: برچسب‌ها: هاوایی , اقیانوس , سان فرانسیسکو ,
:: بازدید از این مطلب : 525
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
اناهيتا در تاریخ : 1390/12/8/1 - - گفته است :
سلام دوست عزيز
وبلاگ مفيد و خوبي داري براي اينكه به بازديد كننده هاي وبلاگ خودت اضافه كني حتي تا يك ميليون نفر پس يك سري به لينك بزن و عضو شو
http://www.persian111.com/?rid=1115690628


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: